Historie Ladronky
Související články
Nová silnice tehdy již nevedla kolem Ladronky, a tak se z upadajícího hostince postupně stala jedna z mnoha tamějších zemědělských usedlostí (Spiritka, Palata, Bertramka atd.), které zásobovaly pražské trhy. K těmto účelům sloužila stavba až do poloviny 20. století. Až unikátní malby z 19. století, které byly objeveny na stěnách při rekonstrukci budovy v roce 2004, prozradily, že fungovala i jako panský statek.
Od roku 1947 používal budovu Ladronky jako sklad Státní statek hlavního města a poté, s blíže nespecifikovaným účelem, Pražské silniční a vodohospodářské stavby. Okolí Ladronky bylo vybráno díky své příhodné poloze jako sídelní čtvrÂť komunistických prominentů. Z této doby tu stále stojí třeba vila ve Slavíčkově ulici po bývalém předsedovi vlády Zdeňku Fibingerovi, v Sušické ulici bydlel Josef Štrougal a najdeme tu i vilu prezidenta Svobody. Většina sídel bývalých mocipánů stále patří Úřadu vlády a slouží jako reprezentativní prostory.
V devadesátých letech 20. století stál statek Ladronka uprostřed dlouhé pláně opuštěný. Budova již ani zdaleka nepřipomínala slavnou dobu svého prvního pána z Itálie. Byla ve značně zchátralém stavu - na první pohled výzva pro buldozery. Na scénu přišla mládež s představou prostoru pro alternativní kulturu. Do objektu se nastěhovala skupina squatterů. Mládež objekt obývala sice bez povolení, ale s myšlenkou vybudovat z Ladronky centrum pro mladé lidi, kteří nechtěli trávit svůj čas „normálním“ způsobem. Pořádaly se zde koncerty, prostory se využily pro graffiti, workshopy, divadelní představení, výstavy. Z Ladronky se stalo místo nekomerční kultury.
Majitel objektu, magistrát hlavního města, nevěděl, co si s tím počít a správu svěřil společnosti Trade Centre Praha. Ti se squattery (společností Ladronka) uzavřeli smlouvu. Ta však byla vypovězena pro její hrubé porušování - v objektu se údajně zdržovaly cizí osoby. Hnutí z Ladronky si svou pověst budovalo osm let a po celou tu dobu udržovalo budovu ve svým způsobem obyvatelném, i když možná pro samotné squattery nebezpečném stavu.
V roce 2000 se radnice rozhodla celý objekt vyklidit a za dramatických okolností byli squatteři vystěhováni. Ladronka se stala mediálně známou kauzou. Soudili se squatteři, radnice i novinář, který napsal zprávu o porušení zákonů při vystěhování.
Následovalo období odkladů a slibů (viz článek Současná Ladronka), ze kterých Praha 6 realizovala zatím jen sportovně-rekreační areál Ladronka s novou dráhou pro in-line brusle, cyklisty i štěrkovou cestičkou pro chodce a osvětlením v celkovém nákladu 26 miliónů korun. Samotný statek Ladronka však stále veřejnosti neslouží.
Přečteno 37328x
Komentáře
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
Jsou Tempishe špatné? Tempish vs. K2 | 43 (43) |
Speed brusle - Fila F 100 vs Tempish speed racer vs Rollerblade racemachine | 3 (3) |
Vstupné | 3 (3) |
Zkusennost s narazenou/zlomenou kostrci? | 22 (22) |
kde sehnat svítící lištu na brusle??? | 19 (19) |
Rada nová kolečka | 20 (20) |
Jarní údržba bruslí | 2 (2) |
Podkolenky | 2 (2) |
Bolest nohou, holení | 4 (4) |
Kolečka pro speed | 10 (10) |
Všechny diskuze Přidat nové téma |
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
Po které straně jezdí bruslaři a po které cyklisti? |
Připadá vám otázka legrační? V reakci na nedávnou nehodu bruslaře s cyklistou vyhlašujeme novou anketu, ve které si snad osvěžíte zásady jízdy na bruslích. |
Cyklisté i bruslaři jezdí vpravo |
Cyklisté i bruslaři jezdí vlevo |
Cyklista je řidič a jede v pravo, bruslař je chodec a jede vlevo |
Pokud nejsme na silnici, každý si jede, jak se mu zachce |
Další ankety |