in-line bruslení > škola bruslení
Základní informace o in-line bruslení
3.07.2008 - Zdeněk Pokorný
Související galerie
Související články
Základní výběr kolečkových bruslíŠkola bruslení - rozcvička, základní postojJak padat na bruslíchJak se na bruslích správně odrazitBruslení dětíKolečka nebo už kola?
Reklama
Naše internetové stránky vám přináší on-line školu bruslení. Provedeme vás prvními krůčky na bruslích a pokusíme se vám poradit s případnými problémy vašich bruslařských začátků. V první lekci se budeme věnovat trošku teorii - historii, konstrukci brusle dle jednotlivých typů a také se podíváme na zoubek postavení bruslení v dnešních českých zákonech.
Proč bruslit?
Jednoduchá odpověď. Bruslení patří mezi nejzdravější sporty vůbec. Šetří klouby, posiluje především svalstvo dolních končetin, spaluje přebytečné kalorie. Je to finančně přijatelně drahý sport, můžete ho provozovat se svým partnerem a pro mě největší výhoda bruslení: "Bruslit můžete v každém věku!"Historie bruslení
Jak tedy vlastně bruslařská mánie začala? Zpočátku pochopitelně o žádnou mánii nešlo. Někdy v 17. století začal Belgičan Joseph Merlin používat dřevěné cívky na botách. V roce 1863 zkonstruoval J. L. Plimpton dvouosičkové brusle, předchůdce dnešních quads. Potom se toho s kolečkovými bruslemi mnoho let moc nedělo, až v roce 1980 sourozenci Olsonovi vylepšili kolečkové brusle zakoupené v obchodě. Na křehké a nestabilní brusle namontovali kvalitní rám, dodali kvalitní ložiska a kolečka a první použitelné in-line brusle byly na světě. Svůj podnik pojmenovali Rollerblade. Jejich nápad ale začal vydělávat až o několik let později.
V roce 1991 vzniká mezinárodní organizace in-line bruslení (IISA), v roce 1996 Česká asociace skateboardu a in-line (ČASIL), později Český svaz kolečkového bruslení. Dalším krokem snad bude zařazení in-line bruslení na Olympijské hry. Nechme se překvapit. Toť krátce k historii.
Anatomie brusle
V krátkosti si připomeneme, z jakých částí se kolečková brusle skládá. Skládá se z boty, brzdy, rámu, koleček a ložisek.
Tvar boty bývá přizpůsoben tomu, na co brusle slouží. Fitnessová bota bývá vyšší a měkčí, měla by být především pohodlná. Speedová (rychlobruslařská) brusle bývá nižší, není příliš pohodlná, vše je přizpůsobeno co nejrychlejší jízdě. Bota na agressiv bruslení (rampy, zábradlí a podobné překážky) bývá větší a pevná. Bota na in line hokej má podobné parametry jako brusle hokejová. Častá otázka u začátečníků bývá: “Jak vybrat správnou botu?” Těžká otázka, záleží na anatomii nohy, nejlepší řešení je botu prostě vyzkoušet. Začátečník může koupit brusli o trošičku větší, aby byla pohodlná, závodníci mají naopak botu vytvarovanou přesně podle nohy tak, aby využili veškerou energii vloženou do pohybu.
Brzdu většina zkušených bruslařů sundává. Člověk zvyklý na lední bruslení s ní může mít při přešlapování, otočkách nebo jízdě vzad problémy. Na druhou stranu brždění patní brzdou šetří kolečka, při prudším sjezdu může při přibržďování pomoci i zkušenému bruslaři. V žádném případě bych ji tedy neodepisoval, začátečníkům bych ji přímo doporučil!
Co se týče rámu, u fitnessových bruslí bych ho příliš neřešil, vyloženě bych se nebránil ani plastovému, i když na pokročilejší bruslení bude vhodnější hliníkový či nějaký modernější a pevnější materiál.
Kolečky se budeme více zabývat v kapitole o druzích bruslí. Sjetá kolečka je dobré před výměnou ještě prohodit, a to v pořadí 1-3, 2-4, doporučuje se navíc výměna mezi bruslemi, aby se kolečka (a hlavně ložiska) otáčela stále na stejnou stranu.
Ložiska jsou označována dle stupně přesnosti zpracování ABEC 1 až tuším ABEC 9. Nutno podotknout, že jde opravdu jen o přesnost zpracování, čili značkové ložisko ABEC 5 může být kvalitnější než neznačkové ABEC 7. Jsou mazána tukem nebo olejem. Tuk je méně náročný na údržbu, olej používají spíše závodníci.
Druhy bruslí
Kolečkové brusle nabízejí širokou možnost využití. Proto i výrobci začali dodávat brusle určené speciálně pro danou disciplínu.
Fitness brusle
Nejrozšířenější brusle používané většinou na jízdu po cyklostezkách. Mají pohodlnou botu, v které byste měli vydržet několik hodin. Průměr koleček se u dospělé populace pohybuje od 76 do 90 mm, kdy větší kolečka zajišťují svižnější jízdu, menší zase lepší manévrovatelnost. Nezkušený začátečník by se tedy neměl příliš rozhlížet po kolečkách větších než 80 mm. Výrobci rovněž nabízejí dámské modely přizpůsobené jiné anatomii nohy. Pro děti a jejich rostoucí nohy existují “roztahovací” modely.Agressiv brusle
Brusle na rampu, zábradlí apod. Vyznačují se malými a tvrdými kolečky kolem 55 mm, na několika kilometrovou cestu se s nimi radši nevydávejte. Mají pevnější rám, mezi druhým a třetím kolečkem bývá větší mezera pro jízdu na zábradlí.Hokejové in – line brusle
Brusle vycházejí z konstrukce klasických hokejových bruslí, kolečka mají velikost většinou mezi 70 – 80 mm pro lepší manévrovatelnost bývá první a poslední kolečko menší (tzv. banán).Freestyle a urban brusle
Brusle vhodné na freestyle slalom nebo na jízdu ve městě. Mají menší a měkkčí kolečka, která zajišťují lepší manévrovatelnost. Kolečka jdou většinou výškově nastavit, na freestyle slalom se opět používá již zmiňovaný "banán".Speed brusle
Brusle používané na rychlostní a závodní bruslení. Dříve požívaných pět koleček nahradila čtyři větší kolečka. Ta jsou většinou ve velikosti 100 nebo 110 mm. Boty bývají tvarovány přímo na nohu a neskýtají mnoho pohodlí. Brusle je vhodná na rychlou jízdu, manévrovatelnost je podstatně horší.Brusle versus zákon
Nejlepší a nejbezpečnější je používat bruslařské nebo cyklistické stezky. I když se stav pomalu zlepšuje, stále je jich u nás jako šafránu. Pokud vyjedete s bruslemi mimo stezky, jste povinni dodržovat pravidla silničního provozu. I když mnozí bruslaři jsou rychlejší než cyklisté, patří z pohledu zákona bruslař mezi chodce. Proto byste měli využívat především chodníky, mnoho přátel si však mezi chodci asi neuděláte! Tam, kde není chodník, bruslíte dle zákona při levé krajnici, skupina čítající tři a více osob využívá krajnici pravou. Zákaz vstupu mají bruslaři do metra a tramvají. Základem je určitě na bruslích nikoho neohrožovat a neobtěžovat.Příští díl: Základní bruslařský postoj, první krůčky na bruslích
Přečteno 8771x
Komentáře
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
škola bruslení
Jsou Tempishe špatné? Tempish vs. K2 | 43 (43) |
Speed brusle - Fila F 100 vs Tempish speed racer vs Rollerblade racemachine | 3 (3) |
Vstupné | 3 (3) |
Zkusennost s narazenou/zlomenou kostrci? | 22 (22) |
kde sehnat svítící lištu na brusle??? | 19 (19) |
Rada nová kolečka | 20 (20) |
Jarní údržba bruslí | 2 (2) |
Podkolenky | 2 (2) |
Bolest nohou, holení | 4 (4) |
Kolečka pro speed | 10 (10) |
Všechny diskuze Přidat nové téma |
Živé diskuze
3.03. 23:05 BAZAR: Re: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
Anketa
Po které straně jezdí bruslaři a po které cyklisti? |
Připadá vám otázka legrační? V reakci na nedávnou nehodu bruslaře s cyklistou vyhlašujeme novou anketu, ve které si snad osvěžíte zásady jízdy na bruslích. |
Cyklisté i bruslaři jezdí vpravo |
Cyklisté i bruslaři jezdí vlevo |
Cyklista je řidič a jede v pravo, bruslař je chodec a jede vlevo |
Pokud nejsme na silnici, každý si jede, jak se mu zachce |
Další ankety |
Nejčtenější
Facebook - přidejte se!