Petr Lochman, co znamená být profesionál
Před nedávnem se objevilo povídání o tom, kdo je profesionál
a kdo ne. Když bych to chtěl brát do puntíku, tak každý jsme profesionál, jen v
jiných oblastech. Dovolím si tedy napsat něco málo o sportu. Zkusím trošku
srovnat cyklistiku a rychlobruslení, ikdyž mnoho z Vás bude namítat, že to je
jako srovnávat hrušky a jabka.
Jenže... Cyklistiku jsem dělal nějakých 18 let, než jsem si zkusil první
závody na rychlobruslích. Zatímco člověk, který se živí cyklistikou, najede za
rok 30 - 35 000 km, tak u rychlobruslaře je toto číslo někde na úrovni 10 - 15
000 km. Dalo by se tudíž říci, že cyklistika je náročnější.
Ovšem trénink rychlobruslaře není jen o bruslení. Je k tomu potřeba důkladně
cvičit a protahovat se. Věnovat mnohem více času regeneraci, než v cyklistice.
Rychlobruslení, ať už ledové nebo kolečkové, je sport, kde musíte uvolnit v
krátkém čase z těla mnohem více energie, než v cyklistice. Ikdyž na závodě ve
vypjatých momentech musíte vzít za oboje (kolo i brusle), ať se děje co se děje.
Na bruslích to bylo, alespoň pro mě, ohromným problémem, protože na kole jsem
byl zvyklý jet svým tempem, které se ke konci stupňovalo....jenže takový závod
má na kole 4, 5 nebo 6 a více hodin. Na bruslích se to děje v
průběhu hodiny a deseti minut, pokud mluvíme o maratónu.
Základní příprava je tedy v podstatě stejná... Musíte na začátku sezóny
najezdit v základním tempu hodně kilometů, abyste získali jistotu pohybu. Čím
více toho najezdíte, tím lépe, protože pak máte z čeho čerpat do rychlostní přípravy.
Takže mnohdy stojíte na bruslích 3 hodiny a jen kroužíte až se číslo najetých
kilometrů zastaví na šedesátce, sedmdesátce nebo víc a Vy toho máte plné zuby.
Na kole spíš mluvíme o stopadesátce, stošedesátce nebo dvoustovce a více. Fakt
je ten, že pokud tento trénink absolvujete v relativně dobrém počasí, se
skupinou stejných magorů jako Vy, tak tím tak netrpíte. Toto se opakuje
každodenně tak dva až tři měsíce, než můžete přejít k rychlostní přípravě. K tomu se
musíte zahřát a po tréninku vyjet zase v tom vytrvalostním tempu, takže zase
stojíte na bruslích skoro tři hodiny denně. Navíc ještě připočítejte cviky na
bruslích před tréninkem (pro techniku jízdy). Protahovací cviky po tréninku...
Na kole se to tak nebere, protože tyto cviky tam až tak velkou vážnost nemají.
Na kole získáváte techniku právě tou jízdou. Ale to je možná i trošku jiné
téma. Zpátky k bruslím. V podstatě to znamená že čas, který jezdíte na kole,
musíte dát i bruslím, ikdyž je to včetně cvičení v případě bruslí. Teď k tomu
připočítejte čas na regeneraci, dál, že musíte každý den sledovat co a kolik
toho sníte. Váha nesmí klesnout pod určitou hranici a naopak vyrůst nad určitou
hranici. Na bruslích jsou důležité i cviky " na sucho" na techniku
jízdy a podobně, což Vás na kole v podstatě nezajímá.
Pokud budu mít někdy děti, tak nechám je samotné rozhodnout, jestli se chtějí
věnovat sportu na tak vysoké úrovni, nebo ne. Můžu říct, že mám štěstí, že
nemám nikterak zásadní problémy zdravotního rázu, ikdyž musíte počítat s tím,
že se Vám něco přihodí. Myslím, že 2x zlomenina zápěstí a kolaps těsně po
závodě mi mojí letošní sezónu neozdobil, ale to se prostě přihodí. Dělám ještě
do oblasti výživy a přípravy sportovců a začíná se mi to rozbíhat. Samozřejmě
člověk nemůže být živ jen z toho co má na závodech, a tak je potřeba mít
dostačené množství partnerů kolem materiálu, ale i financí. Je potřeba mít klid
na sezónu a toto vše se právě dělá daleko před samotným začátkem závodní
sezóny. Pak dalším příjmem můžou být reklamy, ale to je taky trošku jiné téma.
Nechám na každém, kdo který sport máte za složitější. Mně přijdou oba úžasné
a fantastické. Musíte dřít jako magoři, ale ta odměna v podobě vítězství.... to
je prostě něco.
Profesionální sport není jen o penězích, jak by mohlo vypadat. Je to práce
jako každá jiná. Taky se může stát, že ikdyž to děláte naplno, nestačí to. Pak
záleží na každém co chce. Já mám rychlobruslení moc rád a ikdybych měl mít tu
příští sezónu jako poslední, tak ji zase pojedu naplno, jako kteroukoliv jinou,
protože ty závody si to zaslouží .
Petr Lochman
Foto převzato z www.inline-online.cz
Přečteno 4786x
Komentáře
Přidat komentář Vypsat označené komentáře Vypsat všechny komentáře Zobrazit všechny chronologicky |
Jsou Tempishe špatné? Tempish vs. K2 | 43 (43) |
Speed brusle - Fila F 100 vs Tempish speed racer vs Rollerblade racemachine | 3 (3) |
Vstupné | 3 (3) |
Zkusennost s narazenou/zlomenou kostrci? | 22 (22) |
kde sehnat svítící lištu na brusle??? | 19 (19) |
Rada nová kolečka | 20 (20) |
Jarní údržba bruslí | 2 (2) |
Podkolenky | 2 (2) |
Bolest nohou, holení | 4 (4) |
Kolečka pro speed | 10 (10) |
Všechny diskuze Přidat nové téma |
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
Po které straně jezdí bruslaři a po které cyklisti? |
Připadá vám otázka legrační? V reakci na nedávnou nehodu bruslaře s cyklistou vyhlašujeme novou anketu, ve které si snad osvěžíte zásady jízdy na bruslích. |
Cyklisté i bruslaři jezdí vpravo |
Cyklisté i bruslaři jezdí vlevo |
Cyklista je řidič a jede v pravo, bruslař je chodec a jede vlevo |
Pokud nejsme na silnici, každý si jede, jak se mu zachce |
Další ankety |