in-line bruslení > in-line trasy

Bruslení v Jizerských horách

29.08.2007 - Redakce
Ačkoliv cyklistům mohou připadat Jizerské hory po pár návštěvách již okoukané, bruslaři jsou v jiné pozici. Rádi budou koukat na stejné kopce třeba pětkrát do týdne – hlavně, když je kde jezdit. Pro absolvování Jizerek je nutné umět brzdit a sjet i delší kopec, nebo si s sebou vzít do batohu boty.

Vozíčkářské stezky pro bruslaře
Do Jizerských hor jsme zavítali na brusle vlastně náhodou poprvé minulý rok na podzim. Od té doby se situace pro in-line v Jizerkách značně zlepšila. Tedy vlastně pro vozíčkáře, jejichž vyasfaltované stezky jsou zde rok od roku delší a pro bruslaře vhodné nejen díky převýšení, ale také povrchu a nulovému motoristickému provozu. Sice má člověk občas pocit, že mezi asfaltéry (a těmi, kdo jim nařizují, kde asfalt položit) je i pár naschválníčků, protože pásy hladkého asfaltu zcela nelogicky střídají betonové bloky nebo štěrk.

Smědava - výchozí bod
Horská chata Smědava – Bílý potok je křižovatkou běžkařských a cyklistických stezek. Začíná tomu tak být i pro bruslení. Vydat se na bruslích ze Smědavy můžete na přehradu Souš, do osady Jizerka a na Smrk – pod nejvyšší horu Jizerských hor.

Mapy
Pro zákres tras do mapy jsme vybrali serever www.mapy.cz, kde se velmi dobře dá odměřovat vzdálenost a kde mají implementované kvalitní turistické mapy. Vřele doporučujeme. Pro potřeby článku je mapa "slepena" z několika, protože lze změřit vždy jen jednu trasu. Pod názvem článku je mapa v horší kvalitě (cca 300kB). Po odkliknutí zde je mapa kvalitnější (cca 900kB). Trasy jsou tečkované

Přehrada Souš
Zdejší zřejmě nejstarší bruslařskou lokalitou (ne vozíčkářskou!) je silnice vedoucí podél přehrady Souš pod Smědavou. Silnici, na které je předepsána maximální rychlost 30 – 40 km / hod, využívají k letnímu tréninku i lyžařské (běžkařské) oddíly. Silnice je to skutečně pěkná, kolem přehrady bez terénního převýšení, ovšem směrem ke Smědavě se točí v kouzelných malých serpentinách do pozvolného kopce. Zhruba kilometrový sjezd v opačném směru se řadí mezi jedny z nejúžasnějších bruslařských zážitků. Od letošního léta je navíc možné na horizontu odbočit na Kasárenskou cestu vedoucí na Knajpu (Jizeru), jejíž dolní část a poté i některé další části pokrývá zcela nový hladký asfalt. Bez odbočení se dále po silnici dostanete k horské chatě Smědava, kde je placené parkoviště, možnost skvělého občerstvení a ubytování za dobrou cenu (210 Kč / noc).
Nevýhodou této silnice je v létě poměrně velký provoz, malá šířka a nepřehlednost (při předjíždění sportovců autem). Doporučujeme ji využívat mimo hlavní sezónu (jaro, podzim) a jen zkušeným bruslařům. Tato silnice je v zimě uzavřena (vedou po ní běžkařské stopy), datum uzavření / otevření není předem pěvně dán, odvíjí se od množství sněhu a rychlosti, jakou úředníci zareagují na aktuální stav silnice. Výhrou tak může být období, kdy je po zimě již silnice suchá, ale stále ještě pro provoz motorových vozidel uzavřená.
Délka trasy: 7,79 km (od chaty Smědava po lavičky u hráze Souše - měřeno na www.mapy.cz)

Pod Smrk
Nejnovější a nejkvalitnější je stezka vedoucí na Předěl a dále na Smrk, ale pozor, na Smrk na bruslích nevyjedete! Na cestě je u Plochého vrchu asi 10 m nepříjemného štěrku a cca 200 m velmi špatného asfaltu (opravdu mám pocit, že to je naschvál), ale to se dá překonat. Naopak, kdo si nenatluče zde, zvládne i krásné sjezdy, které jsou v okolí. Kdo si na to netroufne, ať zůstane před tímto místem a pilně trénuje stabilitu a brzdění.
Délka celé trasy: 8,05 km (od chaty po křižovatku Tišina pod Smrkem)
Dílčí úseky: 1,17 km (od chaty Smědava po křižovatku cest u Plochého vrchu - ideální pro začátečníky)
                      6,19 km (od chaty Smědava po odbočku na Nebeský žebřík na Smrk - modrá kolmo na Smrk)

Zadem na Jizerku
Okolo Plochého vrchu se možná dá také jet jakoby zadem na Jizerku. Okolo Pytláckých kamenů a Jelení stráně. Já se dostal až právě pod Pytlácké kameny, kde mne zastavily druhé betonové panely. První byl asi 70m úsek, o kterém jsem věděl. Do neznáma se mi už nechtělo. Neznáte to tam někdo alespoň z kola? Dejte vědět, my se tam dostaneme až v polovině října.
Délka celé trasy: 4,7 km (od chaty Smědava po odbočku na cestu "Pruská dráha")

Na Jizerku a dále
Silnice vedoucí do osady Jizera ze Smědavy není sice hladká jako černé sklo, ale nádherný vlnitý terén, výhledy do kraje a bezpečnost (silnice je otevřena jen pro ubytované motoristy) ji řadí mezi jednu nejkrásnějších v ČR. Silnice navíc již od minulého roku pokračuje krásným novým úsekem směrem k Polubnému a Kořenovu, která již však není uzavřena pro motorová vozidla. Zde doporučujeme otáčet se nad serpentinami u Václavíkovy studánky. Foto je z minulého roku, kdy jsme byli opravdu prvními testery nového povrchu.
Na této trase jsou 2 velmi prudké kopce, na které by si měli dávat pozor i zkušení bruslaři. Jeden je hned u Smědavy při výšlapu ke kiosku a druhý se táhne v osadě Jizerka ke kopci Bukovec. Kopec u Bukovce je obzvlášť ve špatném stavu na horizontu, kde je hrubý asfalt dlážděný velkými dírami.
Délka celé trasy: 10 km (od chaty po malé parkoviště Václavíkova studánka)
Dílčí úseky: 6,15 km (od chaty Smědava po Panský dům na Jizerce)
                      7,30 km (od chaty Smědava po parkoviště Bukovec)
                      2,7 km (od parkoviště Bukovec po Václavíkovu studánku nad serpentinama)

Parkování
Parkovat se dá na Smědavě u horské chaty (placené parkoviště), pod Bukovcem (příjezd z Polubného) – opět jde o placené parkoviště, nebo před přehradou Souš při příjezdu od Desné.

Stravování
Dobře se najíst je v Jizerkách ten nejmenší problém. Na horské chatě Smědava si navíc přijdou na své i labužnící – výjimkou není jelení guláš, nebo dančí maso, ale obyčejná jídla zde stojí za to zkusit. V osadě Jizerka také hlady neumřete, chat s občerstvením je tu více, bohužel všechny jsme zatím nevyzkoušeli:-). Něco malého na zub je dobré si s sebou vzít při jízdě na Smrk.

Bruslařské okruhy
Při každé zdejší návštěvě si říkám, že by stálo za to objet okruh Smědava, Souš, Polubný, Jizerka a zpět na Smědavu. Na serpentiny v Polubném si ale zatím netroufám (Honza).

Autor: Katka a Honza


Tento příspěvek je v rámci soutěže Ladronky odměněn 300Kč šekem JBsport a zařazen do slosování o šek na 2000 Kč od CK Trip a CK KUDRNA.

Přečteno 12392x

Komentáře

díkyMonika, Reagovat
www.inlinemap.netkolysta, Reagovat
 
Přidat komentář
Vypsat označené komentáře
Vypsat všechny komentáře
Zobrazit všechny chronologicky
in-line trasy
Živé diskuze
3.03. 23:05 BAZAR: Re: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
19.06. 20:36 BAZAR: Prodám kolečka 110 mm
9.06. 13:55 BAZAR: Prodám dámské in-line K2 Celena W
1.06. 17:02 Ubytovaní na Flaeming skate: Wahlsdorf - pension Flaeming
13.05. 10:56 BAZAR: K2 ALEXIS 84 BOA 2014
13.05. 00:49 BAZAR: K2 Pro Longmount
7.05. 21:17 BAZAR: Re: FILA Primo LX 90 Black/Green vel. 10,5 (45) - měsíc staré
Anketa
Po které straně jezdí bruslaři a po které cyklisti?
Připadá vám otázka legrační? V reakci na nedávnou nehodu bruslaře s cyklistou vyhlašujeme novou anketu, ve které si snad osvěžíte zásady jízdy na bruslích.
Cyklisté i bruslaři jezdí vpravo
1521915219
Cyklisté i bruslaři jezdí vlevo
1932419324
Cyklista je řidič a jede v pravo, bruslař je chodec a jede vlevo
1427114271
Pokud nejsme na silnici, každý si jede, jak se mu zachce
1371213712
Další ankety
Nejčtenější
Facebook - přidejte se!

kalimera ikonka   studentské reality vyměňme si ikonky: